17 maj 2013

Gerda - min surdej

Jeg har lige lavet en ny surdej - Gerda hedder den ;-) Jeg har nemlig læst et sted at man skal navngive sin surdej, så det har jeg gjort. Jeg elsker at bage med surdej, jeg synes det giver sådan en god smag og konsistens til brødet.

Her får I opskriften på hvordan Gerda er kommet til verden:

200 g grahamsmel
1 tsk. honning
1 spsk. surmælksprodukt
2 dl vand
1 tsk. salt

Det hele blandes i en skål og sættes på køkkenbordet til dagen efter.


 

Dag 2-5: Rør hver dag ca. 1/2 dl grahamsmel og 1/2 dl vand i dejen som stadig står på køkkenbordet. Konsistensen skal være som havregrød.
 
Dag 5: I dag skal din surdej gerne dufte let syrligt og være boblende og livlig.
 
Her ses Gerda - meget boblende og klar til brug :-)
 



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar