30 juli 2013

Chia pandekager

Til morgenmad fik jeg i dag chia pandekager. Chia frø er små frø, som er rige på omega 3 fedtsyrer og fibre. Frøene indeholder 8 gange mere omega 3 end i laks, 6 gange mere kalk end i sødmælk, flere antioxidanter end blåbær og voldsomme mængder magnesium, plus en masse gode fibre - så det er bare med at spise løs.

Jeg tog 2 spsk. chia frø og lagde dem i blød natten over i 3 dl vand. Næste morgen har de konsistens som en tyk slimet massen. Til den tilsatte jeg 1 most moden banan, lidt kardemomme, lidt kanel og lidt havregryn. Derefter stegte jeg dem i lidt rapsolie på panden. De er meget svære at vende og man skal have god tålmodighed ellers så går de i stykker. Jeg fik 8 små pandekager ud af portionen - så der var mad nok til 2 :-)

Jeg toppede dem med skyr og blåbær. Et lækkert morgenmåltid som mættede godt efter en 10 km løbetur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar