12 februar 2013

Grove boller bagt på surdej

I dag prøvede jeg for første gang at bage boller med surdej i - og det blev en succes :) Det skal jeg helt sikkert eksperimentere noget mere med.

 
I går lavede jeg en dej bestående af:

1 dl surdej
5 dl koldt vand
1 ært gær
15 g salt
ca 200 g rugmel
ca 400 g hvedemel

Jeg startede med at røre vand og surdej sammen og derefter tilsatte jeg gæren. Så kom salten og rugmelen i og det blev rørt sammen i min røremaskine. Derefter tilsatte jeg hvedemel og dejen æltede jeg på maskinen i ca. 10 min. Dejen kom herefter på køl natten over.
Da jeg kom hjem fra arbejde og spinning i dag formede jeg bollerne og satte dem på plade, og her stod de i ca. 1 time. De blev derefter bagt i en 225 grader varm ovn i 15 min. Jeg havde haft bagepladen til at stå i ovnen, så da bollerne skulle i ovnen kom de på en varm plade - det skulle give en bedre bolle :)
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar