25 marts 2013

Små grove pizzaer af smørbar dej

I går aftes lavede jeg små pizzaer af en smørbar dej - jeg synes bare det er så smart for man slipper for at få hænder og køkkenbord grattet ind i dej. Og samtidig bliver resultatet også rigtig godt - pizzaerne bliver meget sprøde og lækre.
 
Opskrift til ca. 4 pers.:
 
15 g gær
5 dl lunkent vand
1 1/2 tsk salt
200 g rugmel
ca. 400 g hvedemel
6 spsk hørfrø
 
Opløs gæren i vandet, tilsæt salt og rør melet og frøene i med en ske. Dejen skal kun røres sammen og den skal være smørbar i konsistensen. Derefter kan dejen stå og hygge sig lidt i mens fydet gøres klar. Sommetider gør jeg dejen klar om formiddagen og bruger koldt vand i stedet for lunkent - og så sætter jeg den bare ind i køleskabet indtil jeg skal bruge den.
 


Der kom ca. 10 pizzaer ud af den portion dej jeg havde lavet.
 
 


På dejen smurte jeg tomatsovs, og der kom kylling, rød peber, majs, chili og ananas på nogen - og andre kom der hakket oksekød, majs, ærter, løg og rød peber på. Nogle kom der også lidt økologisk pølse på, for sådan en rest havde jeg til og ligge i fryseren. På toppen dryssede jeg med revet ost og oregano. De kom i ovnen ved 225 grader varmluft og fik ca. 15 min.

 
 
Og her ses de færdige pizzaer - jeg synes de var rigtig gode og det er en nem og sund måde at lave pizza på.



 

1 kommentar:

  1. Og jeg kan fortælle, at de bare smager så godt. Også kolde med madpakken.

    SvarSlet