15 juni 2014

Koldhævede øllebrødsboller

Jeg har lige haft fødselsdag, og i den anledning havde jeg inviteret min familie på brunch. Jeg lavede mange forskellige lækre ting - bl.a. disse øllebrødsboller som blev super gode. Jeg lavede dejen om aftenen, og om morgenen bagte jeg dem. Super nemt - men det kræver at man har en rest øllebrød eller en anden grødrest :-)

Ingredienser til to fyldte plader boller:
  • 20 g gær
  • 1 l vand
  • 4 tsk. salt
  • 1 spsk. honning
  • en rest grød - jeg brugte øllebrød, rimelig meget
  • lidt rugmel
  • hvedemel til dejen en tyk og stadig lidt klistret
Opløs gæren i koldt vand. Tilsæt derefter de andre ingredienser. Det er vigtigt, at dejen stadig er lidt klistret, som en meget tyk grød. Dejen sættes på køl i en skål med film over. Dagen efter kommes bollerne på bageplader med to skeer. Jeg dryssede mine med lidt hørfrø. Bages ved 210 grader alm. ovn i ca. 15-18 min.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar