11 juli 2013

Hyldeblomstsaft med en skøn smag af sommer

Så er der blevet lavet hyldeblomstsaft i mit lille køkken. Jeg har længe tænkt på, at jeg godt kunne tænke mig at lave det - og nu skulle det være. Så mandag eftermiddag tog jeg på tur ud i det blå og plukkede hyldeblomster :-)

Jeg fik ca. 3 liter saft ud af denne opskrift:

70 hyldeblomstskærme
4 økologiske citroner
4 spsk. citronsyre
700 g sukker (ja - jeg er ikke helt fan, men det skulle altså til her for at få den optimale smag frem - og hvis det bare ikke bruges så ofte, så synes jeg det er ok. Alting med måde)
Ca. 3 liter vand - det skal dække alle blomsterne

Skyl og rens blomsterne, og put dem i de skåle du har. Jeg brugte to. Skær citronen i skiver og fordel dem i skålene. Bland citronsyren med sukkeret og opløs blandingen i kogende vand. Hæld sukkerlagen over blomsterne. Dæk skålene med film eller låg og sæt dem i køleskabet i ca. 4 dage. Si saften og hæld den på rengjorte flasker.

Hyldeblomstsaften kan kommes i isterningeposer, så kan du lynhurtigt lave et glas kold saftevand på de varme sommerdage. Eller saften kan blandes med danskvand og så har du hjemmelavet hyldeblomstsodavand.

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar